V Logatcu vas bo po novem na železniški postaji pozdravila sveže obnovljena muzejska parna lokomotiva 17-086.
Ta lokomotiva sodi v zadnje obdobje parne vleke v Sloveniji. Kot lokomotivska vrsta sodi v samostojni projekt Madžarskih državnih železnic, ki je nastal tik pred prvo svetovno vojno in je bil namenjen za vleko primestnih vlakov v okolici Budimpešte. Gre za sodobno, zelo okretno potniško lokomotivo – tendrovko, zasnovano na madžarski tradiciji. Lokomotiva se je zelo dobro uveljavila, bila je v celoti kos nalogam in priljubljena pri strojnem osebju. Edina pomanjkljivost, ki so jo navajali tudi sami madžarski železničarji je ta, da ima nekoliko poddimenzioniran kotel, tako da “ima hitro ali preveč ali premalo pare”.
Po prvi svetovni vojni je na železnicah SHS-CXC ostalo 88 teh odličnih lokomotiv. V Slovenijo so postopoma prihajale po letu 1928 in so se uveljavile na vseh poglavitnih stranskih progah, tako na Bohinjski progi, na progi Jesenice – Planica, na dolenjskih progah, pa tudi v Mariboru za vožnjo v Prevalje in Kotoribo. V službi so zdržale do konca parne vleke, nadomestili so jih šele dizelski motorni vlaki. Predstavljajo tako pomemeben del slovenske tehnične kulturne dediščine, da sta v zbirki Železniškega muzeja SŽ ohranjena dva primerka: 17-006, ki je aktivna (z njo so leta 1986 sprožili projekt Muzejski vlak) in 17-086, ki se od prve razlikuje v tem, da ima konstrukcijsko drugačen kotel, tip Brotan, kar je med lokomotivami na Slovenskem redkost.
Tehnični podatki:
potniška lokomotiva 14-086
prejšnja oznaka: MAV 342.059
konstrukcijski tip: 1C1t h2
letnik: 1917
tovarna: Magyar Allamvasutak Gepgyara Budapest
tov. št.: 4332
teža: 55,3 t (brez vode in premoga)
osna obremenitev: 14,5 t
dolžina: 13 m
premer pogonskih koles: 1.606 mm
tlak pare: 13 bar
moč: 580kW (790 KM)
največja hitrost: 85 km/h
(tekst povzet po opisu, ki ga je za potrebe prijave na razpis pripravil Mladen Bogić, prof,. ravnatelj Železniškega muzeja Slovenskih železnic)
Dela so v svojem prostem času opravili logaški železničarji pod vodstvom Gregorja Tršarja, ki je projekt prijavil tudi na javni razpis za za sofinanciranje akcij zaščite kulturne dediščine v občini Logatec za leto 2011, ki ga je razpisala Občina Logatec in s tega naslova pridobil del sredstev za kritje stroškov te prepotrebne investicije.
Renata Gutnik, občinska uprava
Izgled še neobnovljene parne lokomotive na logaških tirih, 10. 10. 2009
video: Raul Semenič
https://www.youtube.com/watch?v=l_4h7msrwXQ
V parni lokomotivi Muzejskega vlaka, 5. 7. 2010
video: Raul Semenič
https://www.youtube.com/watch?v=Iisr5MfmOq4
– foto obnove (2011): Gregor Tršar,
– foto vlak (Muzejski vlak na progi Jesenice – Nova Gorica, 5. 7. 2009): Raul Semenič
{phocagallery view=category|categoryid=150}